Τριγλυκερίδια και διατροφή

τριγλυκερίδια και διατροφή

Τα τριγλυκερίδια είναι μια μορφή λίπους και αποτελούν την σημαντικότερη ενεργειακή πηγή για τον οργανισμό μας.

Αν και στο άκουσμα τους ο κόσμος συνήθως σκέφτεται κάτι κακό, η αλήθεια είναι ότι ο οργανισμός μας τα χρειάζεται και τα χρησιμοποιεί για να παράξει ενέργεια για να επιτελέσεις διάφορες απαραίτητες λειτουργίες.

Ψυχραιμία λοιπόν, και ας δούμε τι ακριβώς είναι, που χρησιμεύουν, ποιές είναι οι φυσιολογικές τιμές τους και τι πρέπει να κάνουμε όταν αυτά αυξηθούν.

Τι ακριβώς είναι τα τριγλυκερίδια

Στην ουσία, τα τριγλυκερίδια είναι οργανικές χημικές ενώσεις και προκύπτουν από την ένωση ενός μορίου γλυκερόλης με τρία μόρια ανώτερων λιπαρών οξέων.

Μπορεί να είναι σε στέρεη ή υγρή μορφή και βρίσκονται φυσικά σε διάφορα τρόφιμα όπως τα γαλακτοκομικά, τα διάφορα έλαια και το κρέας. Όταν καταναλωθούν ο οργανισμός τα μεταφέρει στους ιστούς του σώματος και είτε τα χρησιμοποιεί ως καύσιμο είτε τα αποθηκεύει ως λίπος.

Επίσης, τα τριγλυκερίδια παράγονται και στο ήπαρ, όταν η ενεργειακή πρόσληψη είναι μεγαλύτερη από αυτή που χρειάζεται ο οργανισμός. Σε αυτήν την περίπτωση, αφού παραχθούν εναποτίθονται στα λιπώδη κύτταρα.

Φυσιολογικές τιμές

Για τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα μπορούμε να ενημερωθούμε μέσω των αιματολογικών εξετάσεων. Οι φυσιολογικές τιμές τους είναι  κάτω από  150 mg/dL.

Γιατί αυξάνονται

Τα αυξημένα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα είναι μια πολύ συχνή κατάσταση και ονομάζεται υπερτριγλυκεριδαιμία.

Τα αίτια ποικίλουν και η αύξηση τους μπορεί να οφείλεται σε κληρονομικούς παράγοντες, σε διάφορες παθήσεις, στη λήψη ορισμένων φαρμάκων και στον τρόπο ζωής. Αναλυτικότερα οι πιο συνήθεις αιτίες είναι:

  1. Η παχυσαρκία, δηλαδή το αυξημένο σωματικό βάρος
  2. Η κακή διατροφή σε συνδυασμό με την απουσία φυσικής δραστηριότητας και την καθιστική ζωή
  3. Η υπέρμετρη κατανάλωση αλκοόλ και το κάπνισμα
  4. Ο σακχαρώδης διαβήτης
  5. Διάφορα αυτοάνοσα νοσήματα ή διαταραχές του θυροειδούς αδένα/νεφρών
  6. Διάφορα φάρμακα όπως κορτιζόνη, οιστρογόνα κλπ

Συνέπειες από τα αυξημένα τριγλυκερίδια

Τα αυξημένα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα αποτελούν παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων και μεταβολικού συνδρόμου.

Επίσης συνδέονται με διάφορα φλεγμονώδη νοσήματα του παγκρέατος και σε κάποιες περιπτώσεις μέχρι και με υπολειτουργία του.

Πώς μπορούν να μειωθούν τα τριγλυκερίδια;

Η υπεριγλυκεριδαιμία, μπορεί να βελτιωθεί με την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να συστηθεί από το γιατρό και φαρμακευτική αγωγή παράλληλα.

Ειδικότερα, η διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους συμβάλλει στην διαμόρφωση ενός υγιούς λιπιδαιμικού προφίλ.  Ωστόσο, η επίτευξη του πρέπει να επιτυγχάνεται με ασφάλεια και υπό την καθοδήγηση ενός επαγγελματία Διατροφολόγου. 

Η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και η ένταξη της άσκησης στην καθημερινότητα μειώνουν σημαντικά τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων.

Επίσης, είναι σημαντικός ο περιορισμός του αλκοόλ και η διακοπή του καπνίσματος.

Τριγλυκερίδια και διατροφή

Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του λιπιδαιμικού προφίλ των ατόμων. Η υιοθέτηση μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής αποτελεί την πρώτη γραμμή θεραπείας για την μείωση των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Συγκεκριμένα, συστήνεται καθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών και η προτίμηση σύνθετων και όχι απλών υδατανθράκων. Επίσης, συστήνεται η αύξηση των φυτικών ινών οι οποίες βρίσκονται στα δημητριακά, φρούτα, λαχανικά και όσπρια. Επιπρόσθετα, επιθυμητή είναι η αύξηση της κατανάλωσης των Ω3 λιπαρών οξέων και η μείωση του κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος.

Τέλος, συστήνεται περιορισμός της ζάχαρης και των κορεσμένων λιπαρών. Η ζάχαρή μπορεί να είναι σε μεγάλη ποσότητα είτε σε τρόφιμα όπως γλυκά, σοκολάτες είτε κρυμμένη σε ροφήματα όπως τα αναψυκτικά. Τα κορεσμένα και trans λιπαρά υπάρχουν στα junk food, στα τηγανισμένα τρόφιμα, στα συσκευασμένα γλυκά, στα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα, κλπ.

Διατροφική υποστήριξη

Έχετε αυξημένα τριγλυκερίδια και χρειάζεστε υποστήριξη και καθοδήγηση για να υιοθετήσετε σωστές συνήθειες στην διατροφή σας;

Μπορώ να σας βοηθήσω να επιδιώξετε την καλή υγεία και ευεξία του οργανισμού σας και να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα! Είμαι Διαιτολόγος στο Ναύπλιο, πιστοποιημένη Master Practitioner στις Διατροφικές Διαταραχές και κατέχω Diploma στο Positivity Coaching.

Τα αυξημένα τριγλυκερίδια μπορούν να αντιμετωπιστούν, και έχω την απαιτούμενη εμπειρία που χρειάζεται. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου με όποιον από τους ακόλουθους τρόπους επιθυμείτε και θα χαρώ να γνωριστούμε:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram
Reddit
Scroll to Top